Przepływ korespondencji powinien być sprawny i szybki dla obu stron, nadawcy i odbiorcy. Ma to szczególne znaczenie, jeśli zawartość przesyłek pochodzi od komornika, sądu, notariusza lub urzędu. W takiej sytuacji przydatne mogą być koperty EPO i koperty ZPO. Producenci tego typu akcesoriów oferują szeroki wybór ich modeli. Czym są i jak powinny wyglądać, aby spełniały swoją funkcję?
W środowisku przedsiębiorstw, korporacji oraz urzędów ogromne znaczenie ma dostarczenie ważnej korespondencji na czas i to do wskazanej osoby. Umożliwić to mają koperty EPO i ZPO. Wszystkie dokumenty w nich umieszczone doręczane są za potwierdzeniem odbioru. Rozwój technologii umożliwia dziś stosowanie tradycyjnych dopisków listonosza (ZPO), ale daje alternatywę w formie elektronicznego potwierdzania (EPO).
Produkcja asortymentu biurowego umożliwia dostosowanie kopert do pism, akt, które mają zazwyczaj większa objętość czy inny rozmiar niż tradycyjne listy. Mogą być spersonalizowane i wykonane na zamówienie, z logo firmy i jej adresem. Zamawiający może wybrać rozmiar koperty, a także grubość papieru, z jakiego została wykonana.
Ponieważ ich zadaniem jest zmieszczenie większej ilości dokumentów, koperty powinny być wykonane z wytrzymałych i wysokiej jakości materiałów. Muszą przetrwać transport i dotrzeć do odbiorcy w nienaruszonej formie. Ich struktura zabezpiecza zawartość przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale też łatwym otworzeniem koperty przez osoby trzecie lub w wyniku ich przekładania.
Koperty takie mogą występować w różnej gramaturze papieru: 80, 100 i 120g/m2. Te do potwierdzenia odbioru do wydruku komputerowego mają perforację i taśmę klejącą o wymiarach 150 x 120 mm. ZPO mogą mieć dwie taśmy samoprzylepne na bokach, ale mogą też być zupełnie gładkie bez perforacji. Pomieszczą pojedyncze kartki, jak i grubsze akta, bez szkody i ryzyka rozerwania. Przyspieszy to wysyłkę korespondencji i pozwoli upewnić się, że dotarła ona w nienaruszonej postaci.